رنگ سریع خشک

رنگ سریع خشک یا رنگ فوری از دسته آلکید روغن کوتاه هستند و بدلیل ساختار شیمیایی این نوع رزین ها و افزودنی های مخصوص در مجاورت هوا به سرعت خشک می شوند. در صنایع قطعه سازی استفاده از این نوع رنگ ها بسیار متداول است. همچنین، استفاده از رنگ سریع خشک برای فلزات و چوب بیشترین کاربرد را دارد.
رنگ سریع خشک از یک طرف دارای مزایایی همچون خشک شدن سریع، صرفه جویی در زمان، هزینه و اعمال راحت می باشد و از طرف دیگر عدم امکان نگهداری زیاد در مجاورت هوا از معایب این رنگ است. رنگ های سریع خشک، معمولاً در براقیت های نیمه براق و مات تولید می شود.

چرا رنگ سریع خشک را انتخاب کنیم؟

اعمال راحت و زمان کوتاه پخت رنگ سریع خشک، کاربرد این رنگ را در بسیاری از صنایع قطعه سازی که به رنگ بعنوان یک لایه پوشش با مقاومت نسبتا خوب و ضد رطوبت نیاز است، سوق می دهد.
با اینکه بنظر می رسد تمامی رنگ ها در مجاورت هوا پخت می شوند، اما پدیده خشک شدن یا کیورینگ در رنگ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه این مطلب، به شرح مختصری از انواع رنگ ها و خصایل آن ها اشاره می گردد:
رنگ ها بر پایه چهار جزء اصلی تهیه و فرموله می گردند و هر کدام از این مواد خواص مختلف و منحصر بفردی به رنگ می دهد. دنیای رنگ ها در ابتدا جهت رنگ بخشیدن به دنیای روزمره مورد استفاده قرار گرفت. به مرور زمان با تحول و پیشرفتی که در صنعت رنگ صورت گرفت، از خواص گسترده این پوشش از جمله خواص ضدخوردگی، ضدرطوبتی، ضد UV، استحکام و … در کاربردهای مختلف بهره گرفته شد.
رکن اصلی و پایه اولیه رنگ ها رزین ها هستند. 1.رزین ها در انواع مختلف تولید می گردد و هر کدام با خواص گوناگون جنس و مختصات اصلی رنگ ها را تعیین می کند. 2.رزین ها محمل و میزبان اصلی در تولید رنگ ها هستند، این یعنی اینکه ماده اصلی در رنگ ها که مواد دیگر مانند پودر و حلال و افزودنی ها را در خود حمل می کند تا یک ماده همگن به نام رنگ تولید شود. 3.رزین تعیین کننده نوع رنگ است؛ مانند رزین اپوکسی رنگ اپوکسی، رزین پلی یورتان رنگ پلی یورتان و… .

رنگ سریع خشک
کاربردهای رنگ سریع خشک

در بعضی موارد، نوع استفاده و کاربرد رنگ، نوع آن را مصطلح میکند؛ مانند رنگ آکریلیک ترموپلاست که به رنگ ترافیکی تک جزیی شناخته می شود و یا رنگ آلکید ملامین که به رنگ کوره ای مشهور است. یا رنگ آلکید روغن کوتاه که به رنگ سریع خشک یا رنگ فوری مشهور است.
جزء دیگر رنگ ها حلال ها هستند که در رنگ فوری یا همان رنگ سریع خشک بعنوان تعیین میزان ویسکوزیته و قوام رنگ استفاده میگردد. حلال ها در تولید و اعمال رنگ نقش مهمی دارند. حتی الامکان در هر نوع رنگی باید تینر مخصوص آن را استفاده نمود. بعنوان مثال رنگ اپوکسی با تینر اپوکسی و یا تینر پلی ورتان با رنگ پلی یورتان جهت سازگاری حلال با نوع رنگ استفاده گردد.
افزودنی ها بصورت پودر یا مایع در انواع مختلف با خواصی همچون ضد خش و ضد UV و مقاومتهای خاص و… در رنگ استفاده می گردد.
پودرها جز مهم دیگر رنگ ها هستند. فام رنگ بوسیله پیگمنت تعیین میشود و یا بعنوان پرکننده و یا افزودنی ضدخوردگی مثل زینک فسفات، گرد روی و یا Glass FlacK به رنگ فام و خواص مختلفی می دهد.
رزین ها به دو دسته ترموپلاست و ترموست تقسیم میشوند. از جمله خواص رزین های ترموپلاست ها این است که مانند قیر با گرما قوام آن کم می شود و پس از سرد شدن سفت شده و فیلم سختی را تولید می کند. یا با حلال خاص خودشان غلظت آن پایین می آید و با تبخیر حلال فیلم مناسبی از نظر استحکام بدست می آید. این نوع رنگ ها بطور ضمنی برگشت پذیرند یعنی با گرما یا حلال بصورت قبل می آیند. اما خواص قبل را قطعاً نخواهند داشت.
رزین های ترموست: این رزین ها با واکنش های شیمیایی تشکیل شبکه می‌دهند. خشک شدن این نوع رزین ها مختلف است؛ برخی از آنها بوسیله هاردنر مانند رنگ های اپوکسی و پلی یورتان یا رنگ های کوره ای با حرارت خشک می شوند. برخی از رزین ها بوسیله اکسیژن موجود در هوا خشک می شوند. در این نوع رنگ ها خشک کن-های خاصی استفاده می شود تا به خشک شدن رنگ در مجاورت هوا کمک کند. این نوع رنگ ها، رنگ های هوا خشک هستند و انواع رنگ های آلکیدی در این گروه می‌باشند.
رنگ های آلکیدی به سه گروه آلکیدی روغن بلند(Long Oil)، آلکیدی روغن متوسط (Medium Oil) و آلکیدی روغن کوتاه (Short Oil) تقسیم می‌شوند.
هر سه نوع رنگ از جمله رنگ سریع خشک در مجاورت هوا خشک میشوند با چند تفاوت. در رنگهای آلکیدی روغن بلند بخاطر نوع زنجیره دیر تر از بقیه خشک می‌شود. نوع آلکیدی روغن متوسط نسبت به آلکیدی روغن بلند زودتر خشک میشود و سطح مناسبتری از نوع سختی حاصل میشود.
رنگ های آلکیدی روغن کوتاه دارای زنجیره کوتاهی هستند که زمان خشک شدن را بسیار کم می کند. برخی از آلکیدهای روغن کوتاه رنگ های کوره ای هستند که حتما در دمای بالای کوره پخت (خشک) می شوند.

به منظور مشاوره در مورد خرید رنگ سریع خشک و دریافت اطلاعات فنی مربوط به این محصول، لطفا همین حالا با کارشناسان فروش شرکت آریا سطح تهران تماس بگیرید. همچنین، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.