رنگ سه لایه

رنگ سه لایه سیستمی محافظتی است که از سه نوع لایه استفاده می شود و به طور عام به رنگ سه لایه مشهور است. این لایه  ها عبارت است از رنگ آستر یا پرایمر، رنگ میانی و رنگ رویه یا لایه آخر. برای آشنایی هر چه بیشتر با انواع پوشش در لایه های آستر و میانی و رویه به صفحه انواع رنگ های اپوکسی مراجعه فرمائید.

تعیین و تشخیص این لایه ها به شرایط محیطی مانند درجه حرارت، میزان رطوبت، شرایط اسیدی و قلیایی، لرزش، سایش و منطقه جغرافیایی و … بستگی دارد. علاوه بر این، عواملی همچون روش اعمال پوشش، جنس و کیفیت زیرآیند در انتخاب جنس این سه لایه تأثیر گذار است.

آستر یا پرایمر معمولاً بعنوان زیرسازی سیستم تعریف و بنا به شرایط انتخاب می شود. مقاومت قلیایی و اسیدی محیط اصلی ترین فاکتور در انتخاب پرایمر است. به طور مثال، پرایمرهایی مانند زینک ریچ و زینک فسفات و کرومات مقاومت رطوبتی و ضد خورندگی در محیطهای اسیدی و قلیایی دارند. همچنین پرایمر اخرایی خواص ضد اکسیده شدن را داراست.

رنگ سه لایه
ویژگی های رنگ سه لایه

لایه میانی که سازگاری میان لایه اول و آخر است و بیشترین ضخامت سیستم به عهده این لایه می باشد. در انتخاب لایه رویه یا نهایی حصول خواصی همچون مقاومت شیمیایی، استحکام مکانیکی، ضد UV، ضد رطوبت و … دارای اهمیت است. در واقع حفظ و تکمیل سیستم پوششی به عهده این لایه می باشد. لایه رویه قابل اجرا در فامهای مختلف است و بدلیل پوشش دهی و نمای ظاهری کار اهمیت خاصی در اکثر کاربردها و صنایع دارد.

سیستم محافظتی سه لایه یا همان رنگ سه لایه در صنایع مختلف مانند صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دریایی و کشتیرانی و … به طور گسترده کاربرد دارد. اغلب در صنعت، منظور از این نوع رنگ ها سیستم بر اساس لایه آستر (مثل زینک ریچ اپوکسی)، لایه میانی (مانند رنگ میانی اپوکسی پلی آمید) و رنگ رویه ( مثل رنگ پلی یورتان مقاوم در برابرUV) است.

به منظور مشاوره در مورد خرید رنگ سه لایه و دریافت اطلاعات فنی مربوط به این محصول، لطفا همین حالا با کارشناسان فروش شرکت آریا سطح تهران تماس بگیرید. همچنین، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.