رنگ هوا خشک

در این رنگ ها، فیلم بر اساس تبخیر حلال های آلی یا آب و به همراه واکنش رزین با اکسیژن هوا پخت و فیلم خشک تشکیل می شود. زمان خشک شدن بیش از هر چیز دیگر به دمای هوا بستگی دارد. واکنش رزین با اکسیژن معمولا در بالاتر از صفر درجه سانتی گراد انجام می‌شود.

رنگ های روغنی و آلکیدی از جمله رنگ‌های هوا خشک متداول در صنعت هستند. رنگ های آلکیدی که به وسیله هوا خشک می شوند پوشش های هستند که برای استفاده بر روی سطوح مناسب آماده شده و یک محصول بادوام طولانی را تولید می کنند. خشک شدن در مرحله اول از تبخیر حلال اتفاق می افتد، این امر به دلیل ساختار داخلی خود رنگ است.

شرکت آریا سطح تهران طیف گسترده ای از رنگ های آلکیدی یا رنگ های روغن را با ترکیب رزین های درجه یک با رنگدانه های مرغوب و سایر مواد افزودنی تولید می نماید تا تنوع گسترده ای از تمام رنگ های خاص برای مشتری ایجاد شود.

از ویژگیهای متمایز رنگهای هوا خشک میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

– خشک شدن سریع رنگ بر روی فلز و سازه های فلزی به وسیله اسپری کردن آن .
– آلیاژهای که در هوا خشک می شوند سازگارترند و حاوی مقادیر بسیار کمتری از حلال هستند

که سبب کاهش آلودگی به محیط زیست می شود. همچنین رنگ های هوا خشک برای استفاده

در سازه-های فلزی که در آن ها از رنگ های بیشتری استفاده شده است مناسب هستند.
این دسته از رنگ ها مقرون به صرفه هستند و سریع خشک می شوند، از اینرو این ویژگی سبب

کوتاه شده زمان اجرا تا بهره برداری می گردد. در واقع می توان در مدت زمانی کوتاه به یک پوشش

بادوام و محکم دست یافت. در سبد محصولات شرکت آریا سطح تهران، رنگ های آلکیدی به صورت‌های

براق، نیمه براق و مات موجود است، همچنین رال و تینت این رنگ ها مطابق با سلیقه و نظر مشتری قابل تغییر و عرضه می باشد.
پرایمرهای ضد خوردگی سریع هوا خشک برای استفاده به عنوان روکش محافظ روی سطوح فلزی مناسب هستند. پرایمرهای ضد خوردگی در طیف محدود رنگ ها به عنوان استاندارد موجود است.
خانواده رنگ های آلکیدی با ویژگی های همچون براقیت مناسب، حفظ طولانی شید رنگی و ثبات براقیت از سایر رنگ ها متمایز می گردند، این گروه رنگی با انواع رزین های آلکیدی همچون روغن کوتاه (Short Oil)، روغن بلند(Long Oil) و روغن متوسط (Medium Oil) بصورت اصلاح شده با سایر رزین ها و پیگمنت های ضدخوردگی به منظور حفاظت سازه در مقابل عوامل طبیعی، نیمه صنعتی، مرطوب و شرجی نیز محیط های شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
تولیدات این گروه شامل سه لایه آستری ها و رنگ میانی و رنگ رویه می‌باشد.

آستری‌ها شامل :

  • – آستر آلکیدی هوا خشک
  • – آستر آکسید آهن آلکیدی (هوا خشک)
  • – آستر زینک فسفات آلکیدی هوا خشک
  • – آستر زینک کرومات آلکیدی هوا خشک
    رنگ میانی شامل:
  • – رنگ میانی آلکیدی هوا خشک
    رنگ رویه شامل:
  • – رنگ رویه آلکیدی براق هوا خشک
  • – رنگ رویه آلکیدی نیمه مات هوا خشک
  • – رنگ آلکیدی مات هوا خشک هوا خشک
  • – رنگ آلکید سوله ای هوا خشک
  • – رنگ رویه آلکیدی سریع خشک
    خواص و ویژگی های برخی از این رنگ ها و موارد استفاده آنها عبارت است از:
  • – آستر آلکیدی هوا خشک : این آستر بر پایه رزین آلکید بلند روغن (Long Oil) فرموله گردیده و به عنوان لایه اول با ایجاد ضخامت مناسب جهت حفاظت سازه های فولادی در مقابل عوامل شهری و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • – آستر اکسید آهن آلکیدی هوا خشک: این آستر بر اساس رزین آلکید بلند روغن (Long Oil) و پودر اکسید آهن فرموله شده است . این پوشش با دارا بودن اکسید آهن از خواص ضد خوردگی متوسط برخوردار می باشد و به عنوان لایه اول با ایجاد ضخامت مناسب بهمراه سیستم آلکیدی جهت حفاظت سازه های فولادی در مقابل عوامل محیطی نیمه صنعتی، مرطوب و شرجی و محیط های شهری مورد مصرف قرار می گیرد و موجب افزایش چسبندگی رنگ های رویه آلکیدی به سطح می شود.
  • – آستر زینک فسفات آلکیدی هوا خشک: این آستر بلند روغن (Long Oil) بهمراه پودر ضدخوردگی فسفات روی طراحی گردیده است. وجود پودر فسفات روی در این آستر موجب میشود تا از خواص ضدخوردگی بالایی بهره مند باشد و بدلیل غیر سمی بودن فسفات روی مصرف فراوانی در محیط ها و صنایع بهداشتی دارد.
  • – این آستر جهت حفاظت سازه ها در مقابل عوامل محیطی نیمه صنعتی، شرجی و مرطوب و محیط های شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
  • – آستر زینک کرومات آلکیدی هوا خشک: این آستر بر پایه رین آلکیدی بلند روغن (Long Oil) و پودر ضدخوردگی کرومات روی فرموله گریده است. وجود پودر کرومات روی در این آستر موجب افزایش چسبندگی رنگ های رویه به سطح و افزایش خواص ضدخوردگی و مقاومت رطوبتی می گردد.
  • – این رنگ ها جهت حفاظت سازه ها در مقابل عوامل محیطی نیمه صنعتی، محیط های رطوبتی و شرجی و محیط های شهری مورد مصرف قرار می گیرد.
  • – رنگ میانی آلکیدی هوا خشک: این رنگ بر پایه رزین آلکید بلند روغنی (Long Oil) طراحی گردیده و بعنوان لایه میانی جهت دستیابی به ضخامت بالاتر و افزایش چسبندگی بین لایه ای بهمراه سیستم آلکیدی در حفاظت سازه های فولادی در مقابل عوامل محیطی نیمه صنعتی، مرطوب و شرجی و محیط های شهری مصرف قرار میگیرد.
  • – رنگ رویه آلکیدی براق هوا خشک: این محصول بر پایه رزین آلکیدی بلند روغن (Long Oil) فرموله گریده و دارای سرعت خشک شدن مناسب می باشد. براقیت بالا، مقاومت مناسب در شرایط جوی، ثبات براقیت، چسبندگی عالی، حفظ رنگ، انعطاف مناسب از جمله خواص این رنگ می باشد. این محصول در رنگ آمیزی سازه های فلزی، سازه های صنعتی، تجهیزات اداری، خانگی کاربرد دارد.
  • – رنگ رویه مات هوا خشک: بر پایه رزین آلکید کوتاه روغنی (Short Oil) طراحی گردیده و با توجه به ویژگی های مناسب این رنگ همچون سرعت خشک شدن و مقاومت مناسب در برابر شرایط جوی و چسبندگی عالی جهت رنگ آمیزی نهایی بر روی سطوح فلزی کاربرد دارد.
  • – رنگ رویه نیمه مات هوا خشک: بر پایه رزین آلکید کوتاه روغن (Short Oil) طراحی گریده است و با توجه به ویژگی های مناسب این رنگ همچون سرعت خشک شدن و مقاومت مناسب در برابر شرایط جوی و چسبندگی عالی جهت رنگ آمیزی نهایی بر روی سطوح فلزی کابردی است.
  • – رنگ رویه آلکیدی سریع خشک: این محصول برپایه رزین آلکید کوتاه روغنی (Short oil ) طراحی گردیده و بسیار سریع خشک می شود. مقاومت نسبی در برابر شرایط جوی و چسبندگی خوب از دیگر ویژگی های این محصول است که آن را برای رنگ آمیزی سطوح فلز مناسب کرده است.
    شرایط و نحوه اجرا پوشش رنگ هوا خشک به صورت زیر می باشد:
    ۱. آماده سازی سطوح:
  • – در تمامی کاربردها، سطح موردنظر باید از هرگونه آلودگی عاری گردد. به همین منظور میتوان از روش هایی همچون اعمال فشار باد، شستشو با شوینده ها و تینر بهره برد.
  • – در صورتیکه سطح مورد نظر دارای رنگ قدیمی باشد بهتر است با روش های همچون برس سیمی، مینی بلاست، سنباده زنی جهت ایجاد زبری مناسب و چسبندگی بیشتر سطح را مضرس و پاک نمود.
    ۲. شرایط محیطی رنگ امیزی:
  • – بهترین درجه حرارت محیط و سطح کار حین رنگ امیزی ۴۰-۱۰ درجه سانتی گراد میباشد.
  • – بهتر است تا حد امکان رنگ آمیزی درمحیط های سرپوشیده انجام گردد.
    ۳. روش اعمال رنگ:
     بر اساس مشخصات فنی هر رنگ بسته به نوع پاشش و تینر مورد نیاز آماده و مورد استفاده قرار گیرد.
    ۴. تجهیزات رنگ امیزی:
    – اسپری بدون هوا (Air Less) با قطر نازل ۰.۰۱۵- ۰.۰۱۳
    – اسپری هوا (Conventional) با قطر نازل ۲-۱.۵ میلی متر
    – قلم مو و غلطک تجهیزاتی که میتوان در پاشش از آنها استفاده نمود.

    بطور کل استفاده از رنگ های آلکیدی بدلیل ویژگی های خاص و راحتی در اعمال آن بسیار پرمصرف می باشد.